Weboldal tervezésekor egyre gyakrabban kerül elő az ügyfelek részéről a keresőoptimalizálás (SEO) fontossága. Ez egy pozitív tendencia, ami arra utal, hogy egyre több figyelmet kap a SEO, de gyakran csak a weboldal tartalmának és kulcsszavainak kiválasztására gondolnak az emberek. Bár a tartalom fontos, további tényezők is szerepet játszanak a sikeres SEO-ban, mint amilyen a weboldal elrendezése, felépítése, valamint a betöltési sebesség és rendelkezésre állás. A sikeres keresőoptimalizálás és mobil SEO érdekében fontos, hogy ezeket a tényezőket összehangoljuk.
A Google által 2015 április 21-én bevezetett algoritmusfrissítés azt jelenti, hogy a weboldalak mobilbarátsága befolyásolja a keresési találatok sorrendjét. A Google célja az, hogy minden felhasználó számára a legjobb minőségű, számára releváns találatokat nyújtson, amelyek minden eszközön tökéletesen megjelennek.
Az adatok azt mutatják, hogy 2014-ben a mobilinternet-használók száma már meghaladta az asztali számítógépes internetezőkét, ami jelzi a mobilbarát weboldalak fontosságát.
PC vs. mobil forgalom
Egyre több esetben a mobilfelhasználók aránya nő, ami azt mutatja, hogy a mobilbarát weboldalak kiemelt fontosságúak.
Az algoritmusfrissítés után sokakban felmerült a zavar. Sokan összekeverték a mobilbarát weboldal és a reszponzív webdesign fogalmát. Sokan úgy gondolják, hogy ha egy weboldal nem reszponzív, akkor nem is mobilbarát, de ez nem teljesen igaz.
Bár a Google javasolja a reszponzív webdesign-t, és sok esetben jó választás lehet, nem az egyetlen mobilbarát lehetőség. Más opciók is léteznek.
Minden reszponzív weboldal mobilbarát, de nem minden mobilbarát weboldal reszponzív.
Mi teszi mobilbaráttá a weboldalt?
Általánosságban egy weboldal akkor lesz mobilbarát, ha különböző eszközökön a felhasználók könnyen használhatják azt, anélkül, hogy különösebb interakcióra lenne szükségük. Ilyen a kicsinyítés, nagyítás vagy elforgatás. Már a weboldal tervezésekor érdemes figyelembe venni néhány irányelvet, ami megkönnyíti a későbbi fejlesztést.
Reszponzív design
Az első és talán legfontosabb dolog az, hogy a weboldalak tervezésekor a felhasználókat támogassuk a weboldalon való navigációban, és segítsük őket a céljaik elérésében a lehető legkevesebb interakcióval. Ha a felhasználók könnyen elérhetik a céljaikat az oldalon, az növelheti a konverziót, és a mi céljaink is könnyebben teljesülhetnek. Fontos, hogy a célok világosan meghatározottak legyenek, és segítsük a felhasználókat ezek elérésében. Ha ezt nem tesszük meg, az oldal nehezen kezelhetővé válik, és a felhasználók elveszhetnek az oldalon.
A felhasználói élmény és használhatóság szempontjából kulcsfontosságú, hogy a weboldal minden menüpontja és funkciója elérhető legyen mobileszközről is. A menük szempontjából általános szabály, hogy mobil eszközökre tervezett weboldalak esetén inkább függőleges, úgynevezett „hamburger” menüt alkalmazzunk, ami segíti a navigációt.
A mobilbarát weboldalak követéséhez és folyamatos optimalizálásához kövessük a látogatóink útját a weboldalon belül, és az adatok alapján folyamatosan javítsuk a folyamatokat. Így növelhetjük a konverziót. Ez folyamatos munka, de megéri a befektetett időt és erőfeszítést.
A weboldalak konzisztensek legyenek minden eszközön, hogy a felhasználók számára könnyű és egyértelmű legyen a navigáció és a használat. Fontos, hogy már a tervezés során figyelembe vegyük a felhasználói élményt és használhatóságot.
Dinamikus kiszolgálás
A dinamikus kiszolgálás módszerénél a weboldal szervere érzékeli, hogy milyen eszközről próbáljuk megnyitni az oldalt, és még az oldal betöltődése előtt kiválasztja az eszközhöz illő, egyedileg megtervezett oldal verzióját. Ennek előnye, hogy így különböző oldalsablonokat tervezhetünk egymástól függetlenül mobileszközökre, tabletekre vagy akár okostévékre is, ha erre szükség van.
Mivel a dinamikus kiszolgálás esetén ugyanazon URL címen különböző verziókat használunk az asztali (desktop) és mobil nézetekhez, fontos, hogy ezt a keresőrobotoknak is jelentsük a HTTP fejlécben. Erről részletes információk találhatók a Google fejlesztői dokumentációjában.
Elkülönített oldalak
Ebben a helyzetben elkülönített weboldalt tartunk fenn az asztali (desktop) nézethez és a mobileszközökhöz. Ez megvalósítható egy külön aldomaint használva (m.domain.com), az elkülönített weboldalt elhelyezhetjük egy almappában (example.com/mobil), vagy akár vásárolhatunk hozzá külön domain nevet is (domain.mobile).
Fontos figyelmet fordítani arra, hogy az egyes aloldalakat megfelelően irányítsuk át, legyen az akár egyirányú (unidirectional redirect), ami csak az asztali (desktop) nézetből vezeti át a mobilnézetre, vagy kétirányú (bidirectional redirect), ami mindkét irányba, oda-vissza működik.
A Google nem tesz különbséget az egy- és kétirányú átirányítás között, a lényeg, hogy konzisztensen kezeljük őket, és mindkét verzióban ugyanazt a tartalmat mutassuk meg. Emellett érdemes lehet a látogatóknak lehetőséget biztosítani az átirányítás felülírására. (Például: Mobil nézet esetén lehetőséget biztosítani a desktop nézetre való váltásra.)
Másrészt érdemes odafigyelni néhány szó fordítására az átirányítás során, mivel ez mind szerver-oldalon (server side), mind kliens oldalon (client side) megoldható. A szerveroldali átirányítás gyorsabb lehetőség, ami az oldal betöltési sebességét tekintve fontos SEO szempont. Bármelyik módszert választjuk, érdemes beállítani a HTTP 301 (permanent, azaz állandó) vagy a 302-es (temporary, azaz ideiglenes) státuszkódot, ezzel segítve a keresőrobotoknak az oldal tartalmának megértését.